O co należy zadbać podczas tworzenia witryny w sieci? Użyteczność stron internetowych to podstawa
2 . 03 . 2022
Autor:
Web Development
Wbrew pozorom, przygotowanie atrakcyjnej dla odwiedzających strony internetowej nie jest niczym prostym. Aby zrealizować ten cel, należy wykonać szereg działań, które sprawią, że korzystanie z witryny będzie komfortowe dla użytkowników. W jaki sposób można to osiągnąć? Rozwiązaniem jest tzw. UX stron internetowych.
UX strony internetowej – na czym polega to działanie i dlaczego jest ono konieczne?
Choć może wydawać się inaczej, to w rzeczywistości idea rozwiązania znanego jako tzw. UX stron internetowych nie jest niczym skomplikowanym. UX to akronim pochodzący od angielskiego terminu User Experience,co w wolnym tłumaczeniu oznacza po prostu „doświadczenie użytkownika”.
Z punktu widzenia marketingu online określenie to oznacza ogół wrażeń i odczuć, jakie towarzyszą użytkownikowi podczas odwiedzania strony internetowej. UX może odnosić się zarówno do strony sklepu internetowego, jak i na przykład bloga czy też witryny, za pomocą której użytkownik kontaktuje się z przedsiębiorstwem prowadzącym sprzedaż stacjonarną. UX bywa czasem określane także jako tzw. użyteczność stron internetowych.
Dlaczego UX strony internetowej jest ważny?
Odpowiedni UX strony jest niezwykle istotny. Taki stan rzeczy wynika stąd, iż w ostatnich latach – w wyniku dynamicznego rozwoju nowoczesnych technologii, postępującej globalizacji oraz ekspansji branży e-commerce – znacznie wzrosła liczba stron internetowych. W efekcie tego zjawiska konieczne jest tworzenie stron internetowych, które będą nie tylko poprawne od strony technicznej i dobrze wypozycjonowane, ale także wygodne i przejrzyste dla użytkownika.
Jak twierdzą eksperci z zajmującej się marketingiem online firmy Web Development, sytuacji nie poprawia fakt, że współczesny internauta to odbiorca bardzo wymagający; często zdarza się, że już na widok pierwszej niedogodności opuszcza on daną stronę internetową, by nigdy do niej nie wrócić.
W jaki sposób zmierzyć poziom użyteczności witryny? Audyt UX strony internetowej jako remedium na problemy
Zasadniczo, nie ma jednej, uniwersalnej metody pozwalającej na ocenę tego, czy dana witryna internetowa jest atrakcyjna pod kątem użyteczności typu UX. To właśnie dlatego niezbędny jest profesjonalny audyt UX stron działających w sieci. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe jest uzyskanie ze strony profesjonalistów feedbacku odnośnie tego, jak wygląda użyteczność badanej witryny.
Audyt UX witryny internetowej obejmuje takie różnorodne aspekty jak między innymi:
- przejrzystość treści zamieszczanych na stronie. Ważne jest w tym przypadku zachowanie odpowiedniej kolorystyki i układu treści (można w tym przypadku zaprezentować testy typu A/B polegające na zaprezentowaniu użytkownikom dwóch różnych wersji kolorystycznych strony). Ponadto, ważną rolę odgrywa zachowanie balansu pomiędzy językiem korzyści a atrakcyjnością treści pod kątem SEO,
- badanie zachowania odwiedzających. Jest to tzw. analiza scenariuszowa, która pozwala ustalić, w jaki sposób – tzn. za pośrednictwem jakich przycisków, opcji itd. - użytkownik będzie poruszał się po stronie,
- odczucia użytkowników zebranych w ramach grupy kontrolnej. Po zapoznaniu się z funkcjonalnościami strony, użytkownicy zostają poproszeni o wypełnienie krótkiej ankiety na temat wrażeń.
Ponadto, zaleca się, by przeprowadzić audyt UX dla strony wyświetlanej na komputerze, telefonie, tablecie itd. Takie działanie pozwala stwierdzić, czy dana witryna jest responsywna, tzn. czy poprawnie wyświetla się na różnych rodzajach urządzeń.
Właściwie przeprowadzony audyt w zakresie UX strony internetowej pozwala sprawdzić, jakie są potencjalne przyczyny sprawiające, że dana witryna nie spełnia swoich celów. Dzięki wnioskom płynącym z przeprowadzonego badania można wyeliminować problemy, które utrudniają takie działania jak:
- prowadzenie sprawnej komunikacji z klientem (np. z użyciem formularza kontaktowego),
- prezentowanie nowych informacji na temat produktów oraz usług marki,
- budowanie prestiżu przedsiębiorstwa np. umieszczanie na stronie internetowej wartościowych merytorycznie treści.
Nie tylko użyteczność strony internetowej. O czym jeszcze warto pamiętać podczas przygotowywania witryny internetowej?
Użyteczność strony internetowej określana jako UX witryny to element niezwykle ważny, lecz nie jedyny. O co jeszcze należy zadbać, przygotowując internetową witrynę np. dla przedsiębiorstwa działającego w branży e-commerce? Wśród aspektów, na które zdecydowanie trzeba zwrócić uwagę, znajdują się takie zagadnienia jak między innymi:
- pozycjonowanie stron internetowych SEO. Odpowiednio wypozycjonowana witryna internetowa będzie pojawiała się wyżej w wynikach wyszukiwania osiąganych przez użytkowników. Dzięki temu znacznie wzrasta liczba odwiedzających, co w przypadku sklepu internetowego powinno przełożyć się na wyższe przychody ze sprzedaży,
- umieszczanie na stronie wartościowych treści. Mogą być to na przykład wpisy blogowe na temat branży rynkowej, której produkty oferowane są przez dany sklep internetowy,
- stosowanie płatnych kampanii reklamowych z użyciem reklam typu Google ADS itd.
Dopiero odpowiednie przygotowanie strony internetowej z uwzględnieniem wszystkich tych czynników daje szanse na to, że zadanie zakończy się sukcesem, a dana witryna będzie chętnie odwiedzana przez użytkowników. Dzięki powyższym działaniom witryna będzie nie tylko wygodna dla użytkowników, ale także atrakcyjna pod kątem SEO i widoczna dla internautów.